Pijnbehandeling

Er zijn tijdens de bevalling verschillende dingen die je kunt doen tegen de pijn. Gelukkig heeft het lichaam een beschermingsmechanisme dat automatisch optreedt bij een pijnreactie. Er komen dan hormonen vrij, zogenaamde endorfine. Endorfine is een morfine-achtige stof die wordt afgegeven door de hersenen en een pijnstillende werking heeft. Daarnaast maakt endorfine je open en ontvankelijk. Dit is nodig voor het hechtingsproces richting je kindje. De pijn helpt je voorbereiden op het moederschap. Voor het vrijkomen van endorfine is het belangrijk dat je ontspannen bent. De volgende tips van onze verloskundigen kunnen je helpen om de pijn te verzachten en te ontspannen:

- Warmte
Neem een warme douche, bad of kruik.
- Positief denken
Elke wee die geweest is, komt niet meer terug en brengt je een stap dichterbij de geboorte van jullie kindje.
- Veilige omgeving
Zorg dat je op een plek bent waar je je fijn voelt en met mensen bent, bij wie je je op je gemak voelt.
- Massage
Laat je masseren op pijnlijke plaatsen (meestal de rug) of laat iemand hier tegendruk geven. Deze tegendruk verzacht vaak de pijn.
- Concentratie
Concentreer je tijdens de wee op je ademhaling. Adem door je neus in en blaas door je mond uit. Doe tussen de weeën door je ogen dicht en probeer tot rust te komen.
- Baringshouding
Het aannemen van verschillende houdingen tijdens de ontsluiting of de uitdrijving kan de pijn verlichten. Dit kan zittend, liggend, hangend of lopend zijn. Doe waar jij je prettig bij voelt. Op het plaatje zie je verschillende voorbeelden van houdingen.

Veel vrouwen hebben het idee dat ze tijdens het persen op hun rug moeten liggen. Dat is absoluut niet zo. Je mag zelf een houding kiezen die jij op dat moment prettig vindt. Wel kan het zijn dat op basis van de vordering of de conditie van je kindje wij je vragen om een andere houding aan te nemen. Onze verloskundigen hebben standaard de baarkruk bij ons. Mocht je daar op willen bevallen, kun je dat uiteraard altijd aangeven.

TENS
Een TENS (Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie) is een apparaatje dat kleine stroomstootjes geeft en dat je zelf kunt bedienen. Het stimuleert de aanmaak van endorfine en blokkeert de pijnprikkels via plakkers op de onderrug. De TENS kan helpen om de pijn tijdens de bevalling te verminderen en heeft geen bijwerkingen of gevolgen voor je kindje. Je moet een TENS-apparaatje zelf huren of aanschaffen. Tip: informeer bij je zorgverzekering naar vergoeding.

Pijnbestrijding met medicijnen
Indien de natuurlijke middelen niet genoeg zijn om de pijn te dragen heb je in Nederland 24/7 recht op pijnstilling. Hiervoor moet je naar het ziekenhuis en word je overgedragen aan de zorg van de gynaecoloog. In het Jeroen Bosch Ziekenhuis zijn er twee verschillende mogelijkheden, Pethidine en een ruggenprik. Het is belangrijk dat je je vooraf verdiept in de voor-en nadelen van deze pijnbestrijding.

Pethidine
Pethidine is een stof die lijkt op morfine en wordt toegediend via een prik in het been of je bil. Het werkt binnen een half uur en zal de scherpe kantjes van de pijn wegnemen, maar niet alle pijn. Het houdt ongeveer twee tot vier uur aan. Pethidine wordt niet meer aan het eind van de ontsluiting gegeven, omdat de bijwerkingen voor het kindje dan te groot zijn.

De voordelen van Pethidine zijn dat 50% van de vrouwen tevreden is over het pijnstillend effect. Naast de pijnstilling kun je er ook slaperig van worden, wat als voordeel heeft dat je even kunt uitrusten wanneer je moe bent. De nadelen van Pethidine zijn dat het een half uur duurt voordat het werkt en dat je misselijk, suf en slaperig kunt worden, waardoor je de geboorte van je kindje mogelijk minder bewust mee maakt. Ook mag je niet meer rondlopen, omdat je sneller valt wanneer je slaperig bent. Pethidine kan ook gevolgen hebben voor jullie kind, die kan namelijk ook suf worden door het rustgevende effect. Hierdoor kan de baby meer moeite hebben met ademhalen direct na de geboorte. Dit is met name wanneer de Pethidine kort voor de geboorte gegeven wordt.

Ruggenprik
Een ruggenprik is een injectie in je onderrug met pijnstillende medicijnen. Hierdoor verdwijnt de pijn vaak grotendeels. Onder verdoving wordt een naald in de rug gebracht, waardoor een dun slangetje in je rug kan worden geplaatst. De naald wordt weer verwijderd, waarna het slangetje achterblijft. Door het slangetje krijg je constant pijnstillende medicijnen toegediend. Een ruggenprik werkt binnen 15 minuten.

Het voordeel van een ruggenprik is dat 95% van de vrouwen geen pijn meer voelt tijdens de weeën. In tegenstelling tot Pethidine word je niet suf of slaperig van een ruggenprik. Voor zover bekend heeft een ruggenprik geen nadelige gevolgen voor het kind of het geven van borstvoeding.
Nadelen van een ruggenprik zijn dat deze soms maar aan één kant werkt (5%) en dat de ruggenprik dan opnieuw geplaatst moet worden. Vaak duurt het persen met een ruggenprik langer, waardoor je een grotere kans hebt op een bevalling met een vacuüm (zuignap). Omdat de natuurlijke reacties van het lichaam op pijn onderdrukt worden, zwakken de weeën vaak af. Het is dan nodig om extra medicatie te geven om weer krachtige weeën te krijgen. Dit gebeurt via een infuus, dat standaard gegeven wordt bij een ruggenprik. Je moet namelijk vocht toegediend krijgen om te voorkomen dat je bloeddruk te laag wordt. Daarnaast krijg je standaard een blaaskatheter, omdat je door de verdoving niet meer goed voelt dat je moet plassen. Je lichaamstemperatuur kan ook stijgen door een ruggenprik. Het is dan lastig te bepalen of dit komt door de ruggenprik of door koorts als gevolg van een infectie. Soms krijg je dan preventief antibiotica. Er bestaat dan een kans dat ook je kindje opgenomen moet worden en behandeld moet worden met antibiotica.

Voor een informatiefilmpje over pijn klik hier.

Het is dus erg belangrijk dat je een weloverwogen keuze maakt. Indien je pijnstilling wenst, kun je dit ten alle tijde met onze verloskundigen bespreken. We gaan dan met je in gesprek over de mogelijkheden. Het kan wel zijn dat je soms al te ver bent in je bevalling voor bijvoorbeeld een ruggenprik of Pethidine.

Professionele én persoonlijke begeleiding