Borstontsteking

Elke vrouw die borstvoeding geeft, kan een borstontsteking krijgen. Dit is een ontsteking van de melkkanalen. In de meeste gevallen is het te voorkomen: wen jezelf daarom aan om de borsten tijdens de voedingsperiode regelmatig in de spiegel te bekijken. Verzorg je borsten goed en hygiënisch. Dit betekent regelmatig zoogkompressen verschonen, eventuele tepelkloven goed verzorgen en regelmatig van houding wisselen tijdens het voeden.

Hoe ontstaat een borstontsteking?
Door één of meer van de volgende oorzaken:

Hoe uit een borstontsteking zich?
Vrouwen kunnen van het ene op het andere moment koorts krijgen, welke kan oplopen tot wel 40 graden! Er is daarnaast vaak sprake van rode plekken op de borst, glanzende borsten, pijnlijke borsten en eventueel moeilijke of weinig uitstroom van melk.

Hoe kun je het behandelen?
Het is belangrijk dat de borst die ontstoken is helemaal leeg gedronken wordt. Dit kan op twee manieren: door je kindje aan te leggen of door een kolfapparaat te gebruiken.

Het beste kun je beginnen om een warme doek op de borst te leggen om zo de melkkanalen wat soepeler te laten worden.

Vervolgens leg je je kindje aan met de kin naar de pijnlijke plek, omdat deze plek dan als eerste leeg gedronken wordt. Als het tijdens het voeden lukt, kan je wat mee masseren in de richting van de tepel om zo de ontsteking ‘los’ te maken. Indien gewenst kun je wanneer de borst leeg is, deze koelen met kompressen.

Dit herhaal je bij een volgende voeding weer.

Te allen tijde mag je paracetamol gebruiken (tot maximaal 8 tabletten per 24 uur).

Het is ook mogelijk de komende 12 uur af te wachten. Indien de koorts niet afneemt, neem dan contact op met je huisarts.

Stop nooit acuut tijdens een (dreigende) borstontsteking, maar altijd in overleg!
Krijg je een borstontsteking na de kraamtijd, dan kun je altijd nog contact met onze praktijk opnemen.