Pijnlijke tepels

In de meeste gevallen zijn pijnlijke tepels het gevolg van verkeerd aanleggen. Als je kindje goed aan de borst is gelegd, heeft hij of zij een flink stuk van de tepelhof in zijn mond. De tepel zelf komt dan achter in het mondje van je kindje te liggen, tegen het zachte gehemelte aan. Dit doet geen pijn. Als je kindje niet goed is aangelegd en alleen de tepel in zijn mond neemt, kan de tepel tegen het voorste gehemelte van je kindje schuren en beschadigd raken. Zere tepels, ofwel tepelkloven, zijn het hiervan het gevolg. Je kunt dan een tepelzalf smeren (zoals Bepanthen of Purelan). Let er wel op dat de tepels hierdoor weker kunnen worden, wat de genezing niet of nauwelijks bevordert.

Soms heb je pijnlijke tepels, terwijl je kindje goed is aangelegd. De normale maatregelen tegen beschadigde tepels (goed aanleggen, van houding veranderen, de tepels goed laten drogen) helpen dan niet. In dat geval kan men denken aan een schimmelinfectie.

Schimmelinfectie
Als je één of meer van de volgende kenmerken hebt, zou er sprake kunnen zijn van een schimmelinfectie:

• rode en zere tepels;
  • soms beschadiging van de tepel;
  • soms geen uiterlijke kenmerken;
  • soms zie je witte stippen in de huidplooien van de tepel;
  • soms stekende pijn in de borst, vooral tijdens en na het voeden.

Bij een schimmelinfectie kan de tepel aangetast zijn, maar ook de melkkanaaltjes in de borst kunnen geïnfecteerd zijn. En aangezien je kindje met zijn mond in direct contact staat met de tepel, kan ook het mondje van je kindjeschimmel vertonen (spruw).
Wanneer er sprake is van een schimmelinfectie bij je kindje, zie of hoor je het volgende:

• Je kindje heeft geïrriteerde slijmvliezen in mond en keelholte, waarbij vaak een witte aanslag zichtbaar is;
  • Je kindje gedraagt zich anders, bijvoorbeeld onrustig, slaapt korter;
  • Je kindje weigert de borst of laat tijdens het drinken herhaaldelijk de borst los;
  • Je kindje heeft parelmoerachtige lippen;
  • Je kindje maakt een klikkend geluid tijdens het drinken;
  • Je kindje heeft last van luieruitslag (rode billen).

Hoe ontstaat een schimmelinfectie?
Een schimmelinfectie kan als volgt ontstaan:

• door verminderde weerstand/stress;
  • door de zwangerschap en/of bevalling;
  • door verstoorde of onevenwichtige suikerhuishouding;
  • door diabetes mellitus;
  • door verkeerde voeding (te rijk aan suiker en geraffineerde producten, alcohol);
  • door antibiotica;
  • door hormoonpreparaten (ook de anticonceptiepil).

Ook besmetting kan een oorzaak zijn. Jij en je kindje kunnen elkaar over een weer besmetten. Als je een vaginale schimmelinfectie hebt, kun je jezelf makkelijk besmetten. Ook je partner kan de schimmel bij zich dragen.

Wat doe je tegen een schimmelinfectie?
Er is een aantal manieren om een schimmelinfectie te behandelen.

Medicijnen
De huisarts kan je een schimmeldodend middel voorschrijven. Het is belangrijk dat zowel jij als je kindje behandeld worden, omdat jullie elkaar anders over en weer blijven besmetten. Ook als een van jullie geen schimmelinfectie lijkt te hebben, raden onze verloskundigen dit ten zeerste aan. Bij de moeder zal de behandeling moeten doorgaan tot zeven à tien dagen nadat de pijn verdwenen is. Als de schimmelinfectie erg hardnekkig is of als je last hebt van ernstige pijn in je borst, kan de huisarts ook een sterker middel voorschrijven

Hygiëne
De Candida Albicans is een sterke gist die in verschillende omgevingen kan overleven. Daarom is het belangrijk om op de hygiëne letten en zoveel mogelijk besmettingsbronnen schoon te maken of te vermijden.
Goede adviezen van onze verloskundigen:

• Vaak je handen wassen, met name voor en na de voeding en na het verschonen van een luier;
  • Laat na de voeding de tepels aan de lucht drogen;
  • Vochtige zoogkompressen zijn een ideale voedingsbodem voor de schimmel, dus verschoon deze zo vaak mogelijk;
  • Trek iedere dag een schone beha aan;
  • Vermijd gezinsleden met een schimmelinfectie zo veel mogelijk. Het is nog beter om ook hen te laten behandelen;
  • Gebruik zo min mogelijk zeep of alleen zure zeep; schimmels gedijen slecht in een zure omgeving;
  • Kook dagelijks de fopspenen uit en houd speelgoed dat in aanraking komt met het mondje van je kindje goed schoon;
  • Maak iedere dag de borstkolf schoon: kook de uitkookbare onderdelen goed uit.

Je zwangerschap en bevalling in de juiste handen