Spoednummer: 06 532 02 915

Gewicht

Je hoeft tijdens de zwangerschap niet voor twee te eten. Soms heb je echter door je hormonen behoefte aan meer of ander eten (snoepen). Probeer daar niet te veel aan toe te geven, de kilo's die je aankomt moet je namelijk allemaal meesjouwen en het is wenselijk dat je ze  na de zwangerschap weer kwijt raakt. Ga op zoek naar gezonde snacks die je honger kunnen stillen. Lijnen moet je tijdens de zwangerschap (en ook wanneer je borstvoeding geeft) niet doen. Wanneer je lijnt, worden je vetreserves afgebroken. Deze bevatten schadelijke stoffen voor het kind, waardoor lijnen uit den boze is. Hoe weet je of je een gezond gewicht hebt? Om dit te kunnen bepalen, kun je hier je BMI (Body Mass Index) uitrekenen. Neem wel het gewicht van vóór je zwangerschap als uitgangspunt. Met de BMI kun je bepalen hoeveel je aan mag komen in de zwangerschap:

BMI Extra kg toegestaan
<18,5 12 - 18 kg
18 - 25 11-15 kg
25 - 30 9-12 kg
30 - 35 5-9 kg

Heb je vragen over je gewicht, dan kun je dit bespreken met onze verloskundigen. Zij helpen jou met (gezonde) voedingsadviezen en verwijzen je eventueel door naar een diëtiste.

 

Je zwangerschap en bevalling in de juiste handen

cooperatieverloskundigen    icoon2    knov